LinkedIn-mainonnan kohdentaminen

26.06.2018
Selekti Nauha

LinkedIn on suurin ammatillinen verkosto ja somekanava, jossa ihmiset keskustelevat työhönsä liittyvistä aiheista, verkostoituvat muiden ammattilaisten kanssa, kehittävät osaamistaan, etsivät työpaikkaa tai työntekijää, ja ovat ylipäätään mukana työminä edellä.

Tämä käyttäjäkunta muodostaa houkuttelevan yleisön B2B-palveluja tarjoavalle yritykselle.

LinkedInin mukaan sillä on yli 562 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti ja neljä viidestä henkilöstä on mukana yrityksensä päätöksenteossa. Suomalaisia on epävirallisten nettikeskustelujen mukaan LinkedInissä yli miljoona, toki kaikki eivät ole kanavalla aktiivisia.

Yritys- ja ammattitiedot mainonnan kohdentamisessa

Käyttäjät merkitsevät profiiliinsa tietoja omasta koulutuksestaan, työpaikastaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan. Nämä käyttäjien syöttämät tiedot mahdollistavat LinkedIn-mainonnan kohdentamisen tarkasti rajatulle kohderyhmälle.

linkedin-mainonnan-kohdentaminen

Näkymä LinkedInin kampanjahallinnasta ja kohdennusvalinnoista. Palvelu arvioi kohdeyleisön koon tehtyjen rajausten perusteella.

Mainonnan kohdentaminen henkilön demografisten tietojen mukaan

Aivan kuten monessa muussakin mainosalustassa, myös LinkedInissä mainontaa voi kohdentaa henkilön iän, sukupuolen ja sijainnin perusteella. Sijainti onkin ainoa pakollinen valinta mainontaa kohdennettaessa. Lisäksi mainontaa voi kohdentaa jonkin halutun LinkedIn-ryhmän jäsenille.

Kohdentaminen yritystiedon perusteella

Mainonnan yleisöä rajatessa on valittavissa yrityksen nimi, yrityksen koko ja toimiala. Kohdeyleisöksi voidaan valita myös tietyn yrityksen työntekijät, jos henkilöiden määrä ylittää 500 henkilöä. Toki voit kohdentaa mainontaa myös oman yrityssivusi seuraajille.

Halutessasi voit siis tavoitella vaikkapa vain tietyn ison yrityksen henkilöstöä.

Kohdentaminen ammatin, kokemuksen ja tehtäväalueiden mukaan

Henkilöiden ammattinimikkeet ja tehtävät on ryhmitelty ennalta määriteltyjen nimikkeiden alle. Esimerkiksi valittavissa ei ole vaihtoehtoa ”toimitusjohtaja”, vaan vaihtoehtona on tällöin CEO tai Managing Director. Valittavissa on myös, toimiiko henkilö nykyisin kyseisellä nimikkeellä, vai voiko kyseessä olla myös edellinen työtehtävä.

Kohdentamisvalintoja voi tehdä halutessaan myös tehtäväalueen tai henkilön aseman mukaan. Voit tavoitella esimerkiksi yrityksen omistajia tai osakkaita, tai henkilöitä jotka työskentelevät vaikkapa talouden tai projektinhallinnan tehtävissä.

Myös työkokemuksen määrä vuosissa on valittavissa mukaan kohdennukseen.

linkedin-mainonnan-kohdentaminen-tittelit

LinkedIn-mainontaa voi kohdentaa mm. henkilön tittelin perusteella.

Kohdentaminen osaamisen ja koulutuksen perusteella

Tietyn tutkinnon suorittaneet tai tietystä oppilaitoksesta valmistuneet voivat myös olla arvokasta kohderyhmää. Rajausta voi tehdä myös näillä valinnoilla.

Tutkintojen ja koulutuksen lisäksi henkilöt lisäävät usein profiiliinsa taitoja osoitteekseen osaamistaan jollakin yksittäisellä osa-alueella. Nämä taidot voi ottaa mukaan mainonnan kohdennukseen.

Laadukasta kohderyhmää sisällöillesi

Kuten huomasit, LinkedIn-mainonnan kohdennusvaihtoehdot ovat todella kattavat. Eri kohdennusvaihtoehtoja käyttämällä voidaan rajata tarkasti juuri viestisi ja tavoitteidesi mukainen ammattilaisista koostuva kohderyhmä.

LinkedInin eri mainosmuodot, mainonnan hinta ja tulosten mittaaminen vaativatkin jo omat blogiartikkelinsa.

Tutustu verkkomainonnan palveluumme täältä.

 

Ville Nurmi

Kirjoittanut Ville Nurmi

Ville työskentelee mm. hakumainonnan, verkkomainonnan ja verkkosivujen toteutuksen parissa.
LinkedIn