Hakuattribuutio kertoo miten konversiosi kertyvät

08.06.2018
Selekti Nauha
Onko hakusanamainonnassasi useita kampanjoita, joista yksi tuottaa konversioita, mutta joku toinen ei? Lue tämä, ennen kuin teet päätöksiä huonosti toimivan kampanjan suhteen.

Jos Google Ads -tilisi (aiemmin Google AdWords) konversioseuranta on määritetty oletusasetuksilla, merkitään mainoskampanjoidesi konversiot sen kampanjan, avainsanan tai mainoksen ansioksi, jota viimeisenä klikattiin. Konversioseurannan attribuutiomallina on tällöin määritetty vaihtoehto “Viimeinen klikkaus”.

No eikö tämä sitten ole ok? Riippuu siitä, kuinka haluat kampanjoitasi seurata.

Entä jos kävijä hakee yleisellä hakusanalla (kampanjan nimi esim. yleiset hakusanat) tuotetta tai palvelua ja päätyy mainoksen kautta sivuillesi. Hän selaa hetken tuotevalikoimaasi ja poistuu sivuiltasi. Jonkin ajan kuluttua hän tekee uuden haun tarkalla tuotenimelläsi (kampanjan nimi vaikkapa tarkka brändisana) ja päätyy tässä kampanjassa olevan mainoksen kautta sivuillesi tekemään ostoksen.

Jos attribuutiomalli on “Viimeinen klikkaus”, ei ensimmäistä hakua huomioida konversioissa mitenkään. Kuitenkin sen kautta kävijä löysi tuotteesi, tutustui brändiisi ja osasi hakea tuotettasi myöhemmin. 

Jos nyt teet päätöksen lakkauttaa yleisten hakusanojen kampanjan sillä perusteella, että se ei kerää konversioita, teet luultavasti virhearvioinnin.

Konversioseurannan asetukset

Kuten aiemmin mainitsin, attribuutiomallin määritys riippuu siitä, kuinka haluat kampanjoitasi seurata. Viimeisen klikkauksen malli vain ei kerro koko totuutta.

Jos haluat, että konversio jaetaan kaikkien osallisten kampanjoiden kesken, kannattaa attribuutiomalliksi valita joko lineaarinen tai sijaintipohjainen.

Lineaarisessa mallissa konversio jaetaan tasan kaikkien konversioon vaikuttaneiden mainosklikkausten kesken. Eli jos käyttäjä klikkasi kahta mainosta ennen konversiota, molemmat saavat 0,5 konversiota.

Sijaintipohjaisessa periaate on vastaavanlainen, mutta siinä ensimmäinen ja viimeinen klikkaus saavat eniten painoarvoa.

Google Adsin hakuattribuutio kertoo, mitä reittejä pitkin konversiot ovat muodostuneet

Google AdWordsin hakuattribuutio-työkalun avulla on helppo selvittää, kuinka eri attribuutiomallit olisivat toimineet juuri sinun kampanjassasi.

Tässä avattuna muutama mielenkiintoinen kohta, jotka palvelusta löytyvät ja joita kannattaa käydä tutkimassa.

Yleiskatsaus

Attribuution yleiskatsaus kertoo keskimäärin kuinka monta päivää mainoksen ensimmäisestä klikkauksesta on kulunut aikaa konversion tapahtumiseen, kuinka monta mainoksen näyttökertaa on tarvittu konversiota kohden, tai kuinka monta kertaa mainosta on keskimäärin klikattu.

attribuution-yleiskatsaus

Attribuutiomallin yleiskatsaus

Toiminta eri laitteella

Toiminta eri laitteella -osiossa voit tutkia onko konversioiden tapahtumiseen käytetty useaa eri laitetta. Esimerkiksi haettu tuotetta ensin puhelimella, ja tehty ostos myöhemmin tietokoneella.

laitteiden-reitit

Laitteiden reitit näyttää, kuinka usein konversioon on sisältynyt eri laitteita.

Reitit

Reitit kertovat tarkemmin mm. sen, kuinka monta päivää on kulunut, tai kuinka monta klikkausta on käytetty ennen kuin konversio on tapahtunut. Tästä osiosta selviää myös, mitkä ovat suosituimmat reitit, eli mitä tiettyjä kampanjoita tai mainosryhmiä klikataan eniten ennen konversion tapahtumista.

reitin-pituus

Reitin pituus kertoo, kuinka paljon klikkauksia on tarvittu ennen konversiota.

 

suosituimmatreitit

Suosituimmat reitit näyttää minkä kampanjoiden kautta konversioon on päädytty.

Attribuutiomallinnus

Attribuutiomallinnus on työkalun kohdista ehkä mielenkiintoisin, sillä se mahdollistaa eri mallien vertailun. Sen avulla voit tarkistaa, miten sivuillasi tapahtuneet konversiot jakautuisivat, jos käyttäisit eri attribuutiomallia.

attribuutiomallinnus

Attribuutiomallinnus auttaa vertailemaan kahden eri attribuutiomallin eroja, ja kuinka konversiot olisivat eri mallia käytettäessä jakautuneet.

Tee päätöksiä, jotka perustuvat tietoon

Hakuattribuution tarkastelun jälkeen sinun on luultavasti helpompi tehdä päätöksiä huonosti toimivan kampanjan suhteen. Voi olla, että kampanjan keskeyttämisen sijaan päätätkin muuttaa konversioseurannan asetuksia ja seurata muutoksen vaikutusta kampanjoihisi.

Ville Nurmi

Kirjoittanut Ville Nurmi

Ville työskentelee mm. inbound-markkinoinnin, hakumainonnan, verkkomainonnan ja verkkosivujen toteutuksen parissa.
Verkostoidu LinkedInissä