Bannerimainonta on kuollut, vai onko sittenkään?

25.01.2018
Selekti Nauha

Moni mainostaja on joskus toteuttanut ison rahan bannerikampanjoita, joissa on ostettu näkyvyyttä tunnetuilta sivustoilta. Suhteellisen isoa budjettia vastaan on luvattu suurelta kuulostava lukema näyttökertoja. Mutta onko kauppa käynyt, tai nettisivuille edes siirtynyt ketään?

Bannerimainontaa voi tehdä myös järkevästi.

Käytä bannerimainonnassa klikkauspohjaista hinnoittelua

Älä osta näkyvyyttä, osta liikennettä. Google Adsin display-verkosto on yli kahden miljoonan verkkosivuston, videon ja sovelluksen ryhmä, joka tavoittaa yli 90% internetin käyttäjistä maailmanlaajuisesti. Adsissa bannerikampanjan hinnoittelun voi määrittää niin, että mainostaja maksaa vain bannerin klikkauksesta. Näin ollen aiemmin niin suurelta tuntuneet näyttökerrat tulevat vähän kuin kaupan päälle.

Kuten Google Adsissa yleensäkin, myös display-kampanjalle määritetään päiväbudjetti. Näin kampanjan budjetti pysyy tarkasti kurissa, eikä yllättäviä kustannuksia synny. Kampanjan voi myös keskeyttää koska vain, tai asetuksiin tehdä muutoksia lennosta.

Toteuttamissamme bannerikampanjoissa on parin kympin päiväbudjetilla mainoksen klikkauskohtainen hinta ollut edullisimmillaan keskimäärin 0,04 euroa.

Konversioseuranta display-mainonnassa

Google Adsin seurantaominaisuudet ovat käytettävissä myös displaymainonnassa. Samalla tavalla kuin hakumainonnassa voidaan mitata kuinka moni hakumainoksesta sivuille päätynyt henkilö on tehnyt ostoksen verkkokaupassa, on samat mittarit mahdollista ottaa käyttöön myös bannerimainontaan.

Kampanjaa mittaamalla tiedät mitä mainontaan laitetuilla euroilla saat.

Kohdenna bannerimainokset halutulle yleisölle

Mainoksia ei kannata näyttää satunnaisesti sadalle tuhannelle vastaan tulevalle silmäparille. Display-verkostossa mainostajan käytettävissä on kattavat kohdennusmahdollisuudet. Yleisöä voi rajata sijainnin, demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja ostoaikeiden mukaan. Lisäksi mainoksia voi esittää tietyn aiheisilla verkkosivuilla tai kohdentaa tietyille avainsanoille. Tarvittaessa voidaan määrittää tarkalleen se verkkosivu jolla mainoksen halutaan näkyvän.

Kun mainos näkyy vain tarkasti valitulle yleisölle, myös kampanjan tulokset paranevat.

Uudelleenmarkkinointi

Bannerimainonta kannattaa ajatella muun verkkomainonnan yhtenä osana, tukemassa muuta kampanjointia. Uudelleenmarkkinoinnin avulla bannereita voidaan esittää sivustolla käyneille, Youtube-videon katsoneille tai sovelluksen ladanneille henkilöille.

Otetaan esimerkki.

Pekka etsii itselleen uusia suksia. Hän löytää verkkokauppasi ja katselee sivuillasi erilaisia suksia. Pekka päättää kuitenkin tarkistaa myös kilpailijan valikoiman ja poistuu sivuiltasi. Seuraavana päivänä Pekka avaa nettiselaimensa ja päättää katsoa päivän säätiedot. Sivuilla hän huomaa tutun näköiset sukset ja tutulta näyttävän verkkokaupan ilmeen bannerissa. Mainoksessa on teksti ”Kiinnostuitko tuotteestamme? Saat 15% alennusta kun teet tilauksen tänään”.

Tässä tapauksessa banneri houkuttelee vahvasti palaamaan sivuille ja tekemään ostoksen. Kuten kaikessa mainonnassa, myös bannerimainonnassa kohderyhmää puhutteleva viesti ja sisältö ratkaisevat.

Tutustu verkkomainonnan palveluumme täältä.

Ville Nurmi

Kirjoittanut Ville Nurmi

Ville työskentelee mm. hakumainonnan, verkkomainonnan ja verkkosivujen toteutuksen parissa.
LinkedIn